Tema takmičenja
2025. godine Evropska komisija obeležava Evropsku godinu obrazovanja o digitalnom građanstvu, pomažući učenicima da koriste digitalnu tehnologiju na pametan, bezbedan i odgovoran način. Ova inicijativa ističe pozitivne strane digitalnog sveta i podučava mlade kako da izbegnu rizike, istovremeno ih podstičući da budu aktivni, odgovorni građani koji žive u miru sa drugima u različitim zajednicama.
U skladu sa tim, tema ovogodišnjeg takmičenja „Nove tehnologije za bolji svet!“ poziva učenike da zamisle kako digitalne veštine i tehnologije mogu stvoriti bolji, održiviji svet. Učesnici/ce se podstiču da istraže:
Tehnološki napredak: Кako inovacije kao što su veštačka inteligencija, automatizacija i digitalne mreže pozitivno transformišu industrije i svakodnevni život.
Digitalno građanstvo: Važnost odgovornog ponašanja na mreži, zaštite podataka i etičke upotrebe tehnologije.
Cirkularna ekonomija i digitalna transformacija: Кako digitalni alati mogu da podrže cirkularnu ekonomiju promovisanjem efikasnog korišćenja resursa i smanjenjem otpada.
Obrazovanje i učenje: Кako tehnologija može da drastično promeni načine učenja, čineći obrazovanje dostupnijim i inkluzivnijim.
Održivost: Кako tehnologija može da podstakne održivost životne sredine kroz pametnije upravljanje resursima, energetsku efikasnost i zelenija rešenja.
Društvene inovacije: Кorišćenje tehnologije za stvaranje povezanih, inkluzivnijih i otpornijih zajednica.
Teme za razgovor sa učenicima/cama
Ovogodišnja tema ohrabruje učenike/ce da pokažu kako digitalna transformacija može dovesti do inkluzivnijeg, ekološki prihvatljivijeg i naprednijeg sveta. Evo kako da mu pristupite:
Digitalno građanstvo
Digitalno građanstvo znači da budemo odgovorni i da vodimo računa o tome kako se ponašamo na mreži. Kako da koristimo tehnologije na pozitivan način, da poštujemo druge i zaštitimo se od rizika.
Razmislite o sopstvenim iskustvima na mreži – bilo da se radi o učenju na daljinu, sklapanju novih prijateljstava ili suočavanju sa izazovima kao što je maltretiranje putem interneta. Кako možete da iskoristite ova iskustva da svet na mreži učinite boljim i sigurnijim mestom za sve?
Кako se ponašate na društvenim mrežama? Кako koristite digitalne alate za učenje ili rad sa drugima? Sve ovo oblikuje naše digitalno društvo.
Sada zamislite kako biste mogli da poboljšate digitalni svet. Кako biste ga učinili sigurnijim i produktivnijim? E kada ste stigli do tog zaključka vreme je da sada to i nacrtate!
Кako tehnologija može oblikovati bolju budućnost?
Zamislite budućnost u kojoj tehnologija olakšava život, smanjuje otpad, poboljšava zdravstvenu zaštitu i pomaže u zaštiti životne sredine.
Razmislite o tome kako bi veštačka inteligencija mogla pomoći lekarima da brže dijagnostikuju bolesti ili kako roboti mogu da pomognu u operacijama. Može li pametna tehnologija učiniti učenje personalizovanijim za sve učenike?
Кako tehnologija može učiniti putovanja lakšim i ekološki prihvatljivijim smanjenjem saobraćaja i zagađenja? Da li pametni sistemi mogu pomoći da se osigura čista voda i vazduh?
Кako vidite da tehnologija rešava ovakve probleme i oblikuje zdraviji, održiviji svet? Onda nacrtajte svoju viziju!
Primeri za diskusiju sa učenicima/cama
Evo nekoliko ideja koje će pomoći učenicima da počnu da razmišljaju o svojim crtežima: Škola koju pokreće obnovljiva energija ili koja koristi pametnu tehnologiju za poboljšanje učenja i održivosti; Roboti koji pomažu u reciklaži ili pametni gradovi u kojima je sve energetski efikasno; Svet u kome ljudi iz različitih zemalja komuniciraju putem tehnologije kako bi sarađivali na rešavanju ekoloških problema; Ilustrujte futurističke poslove koji koriste tehnologiju za rešavanje velikih izazova poput klimatskih promena, siromaštva ili nejednakosti…
Кao mladi ljudi, vaša kreativnost može pokazati kako tehnologija može da transformiše svet. Možda čak i zamislite stvari koje još ne postoje, ali bi mogle postojati u budućnosti; Vaše umetničko delo treba da odražava kako prihvatanje digitalnih alata može da stvori čistiji, pametniji i povezaniji svet.