Tema takmičenja
Evropska komisija proglasila je 2023. godinom poslovnih veština. Kako bi odgovorila na potrebe tržišta rada koje se rapidno menja, Evropska unija (EU) fokusiraće se tokom naredne godine na identifikovanje potreba tržišta rada i ulaganje u usavršavanje i stručno obrazovanje radne snage u Evropi.
U realnosti, pored već ustaljene, progresivne automatizacije proizvodne industrije i uključivanja veštačke inteligencije u proizvodni proces, pandemija je ubrzano digitalizovala pristup učenju i obrazovanju. Ove promene, zajedno sa odgovorom na klimatsku krizu pa i globalna politička dešavanja, u proteklih nekoliko godina znatno su uticale na potrebe tržišta rada. U skladu sa ovom, novom realnošću, EU se fokusirala na prilagođavanje pojedinaca i preduzeća neminovno digitalnoj budućnosti.
U strategiji „Digitalna decenija Evrope“ plan EU je da do 2030. najmanje 80% Evropljana/ki stekne osnovne digitalne veštine, dok će više od 20 miliona njih biti sertifikovani stručnjaci za informaciono-komunikacione tehnologije. Novi poziv u okviru Programa DIGITALNA Evropa, koji će finansirati nove osnovne i master studijske programe u ključnim tehnološkim oblastima, usmeren je upravo na potrebu za digitalnim veštinama.
Prilagođavanje promenama dakle mora biti brzo i zahteva angažovanje i nastavnika/ca i učenika/ca. S jedne strane, tradicionalno, statično i usko stručno, teorijsko obrazovanje moraće, zbog okruženja koje se brzo razvija, da se transformiše u doživotno učenje koje ima za cilj celokupni razvoj učenika. Ovo pre svega predviđa podršku učenicima u što ranijem prepoznavanju i korišćenju talenata koje imaju, a zatim i identifikovanju obrazovanja koje je potrebno da se taj talenat transformiše u profesionalnu veštinu odnosno primeni u poslovnom okruženju, ali i doprinese zajednici i društvu.
Želimo dakle da podstaknemo mlade da razmišljaju o sopstvenim talentima kao i budućoj profesiji gde bi taj talenat, obrazovanjem pretvoren u radnu veštinu, bio najbolje iskorišćen u poslovnom okruženju.
Pitanja da podstaknu kreativnost
Da li imate posebani talenat, specifično interesovanje za predmete i teme iz oblasti bez obzira da li se uče u školi ili van nje. Šta i gde bi studirali kada bi mogli da idete u bilo koju školu na svetu i studirate bilo koji predmet. Šta je vaša buduća profesija, zašto i kako se ona uklapa u novu, digitalizovanu stvarnost? Koje novine ćete jednog dana uvesti u svoju profesiju, šta ćete raditi drugačije od prethodnih generacija profesionalaca u tom sektoru? Kako bi vaš rad u toj profesiji mogao pozitivno da utiče na vaš život, zajednicu i da doprinese boljoj Srbiji u Evropi? Kada bi bili najbolji u svojoj budućoj profesiji koju nagradu bi osvojili i za šta? Koje veštine su vam potrebne da bi to ostvarili? Gde te veštine mogu dase steknu?